Planken! – #feelgoodfitchallenge wk3

planken

Jeej, we groeien maar door! Inmiddels heeft onze groep meer dan 75 likers. Wat zijn we, Tedje, Yara en ik daar trots op! Deze week hebben we het over sporten. Ik behandel in mijn artikel het fenomeen thuis sporten. Want, ja, dat doe ik! Na een half jaar sponsor te zijn geweest van de sportschool ben ik nu vooral Рnaast het hardlopen Рthuis aan de slag gegaan. Deze week behandel ik.. PLANKEN! E̩n van mijn favorieten onderdelen.

Wat is planken?
Planken is een oefening die zich voornamelijk richt op de buikspieren. Ga zitten op je knieën. Zet je handen op schouderbreedte op de grond, strek je benen naar achteren en zet je tenen op heupbreedte, zodat je steunt in de push-uphouding. Span je buik zo goed mogelijk aan, zodat je boven- en onderlichaam een mooie rechte lijn vormen.

Schema

planken

Met dit schema werk jij dus in 30 seconden naar de 5 minuten planken toe. Super handig! Ik heb dit schema zelf ook gedaan en ik vond de stap van 90 naar 120 seconden heel erg groot. Voor de rest is het een heel fijn schema. Natuurlijk kun je het aantal seconden lichtelijk aanpassen op jouw eigen kunnen.

Variaties
Het planken kan je natuurlijk zwaarder voor jezelf maken. Ik kan me voorstellen dat wanneer je meer dan twee minuten aan het planken bent je je lichtelijk gaat ‘vervelen’. Daarom zijn er ook variaties mogelijk op de ‘gewone’ plank.

Planking Jumping Jack
Begin in de positie zoals hierboven is uitgelegd. Spring met je voeten naar buiten alsof je een jumping jack maakt. Zet je voeten in een snelle beweging weer terug in de beginsituatie, herhaal dit gedurende de tijd van je schema.

Rolling Plank
Begin weer in de beginpositie. Draai op je linkerarm, je ‘plankt’ nu op je zij. Houdt je lichaam gestrekt terwijl je leunt op de zijkant van je voet. Houdt dit enkele seconden vast. Draai weer terug naar de beginsituatie. Herhaal dit op je rechterarm, waar je nu ‘plankt’ op je andere zij, houd deze houding weer enkele seconden vast en weer terug naar de beginpositie.

Lifting plank
Je begint natuurlijk weer in de beginpositie. Lift je linkerbeen, houd dit enkele seconden vast en houd je been gestrekt. Zet je been weer terug. Herhaal dit met je rechterbeen. Liften, strekken, vasthouden, neerzetten en weer herhalen met het linkerbeen.

Inmiddels ben ik met mijn schema bij ongeveer twee minuten planken. Keep going! Ik vind het heel erg leuk om te doen en ga de eerst volgende keren de variaties zelf toepassen. Wellicht zijn er nog veel meer variaties mogelijk!

Doe jij aan thuis sporten?

35 Comments

  1. Laura 21 april 2014

    Zelf moet ik ook echt eens wat gaan doen. Ik ben ooit eens aan een plank challenge begonnen, maar nooit afgemaakt. Dit moet ik gewoon gaan doen! :)

    Beantwoorden
  2. Beautydagboek 21 april 2014

    Knap dat je dit doet! Mijn conditie is slecht, dus planken zal zwaar voor me worden 😉

    Beantwoorden
  3. Oh heel fijn artikel! Ik doe zelf een oefeningenreeks van 45 minuten, zowel kracht- als cardio-oefeningen. Ditvga ijbokking wel proberen, beetje afwisseling 😉

    X Sara

    Beantwoorden
  4. chucky1012 21 april 2014

    Jij bent heel sportief en goed bezig 😉
    Ok…. dan ga ik maar nu meteen hiermee aan de slag!
    Moet nodig eens gaan sporten….

    Fijne paasdag Xoxo

    Beantwoorden
  5. Roos 21 april 2014

    ik ga er vandaag meteen mee beginnen! ik moet echt fit worden !

    http://theyellowcoat.blogspot.com
    http://instagram.com/rooskoks

    Beantwoorden
  6. Suzanne 21 april 2014

    Ik doe deze challenge met de FITGIRLCODE op Instagram! Toch best pittig.

    Beantwoorden
  7. Frederique 21 april 2014

    Ik ben echt geen sportief type en de enige planken die ik heb liggen bij mij in de kast 😉 Ik weet dat ik meer zou moeten bewegen, maar het komt er gewoon niet van :)

    Beantwoorden
  8. Martina 21 april 2014

    Ik vind hardlopen ook wel thuis sporten, dus ja 😉
    Een tijdje lang heb ik blogilates gedaan via YouTube, was ook heel leuk! Misschien ga ik deze challenge ook wel doen, leuk!!

    Beantwoorden
  9. Elke 21 april 2014

    Je bent zo te lezen al goed bezig! You go girl! En ik denk dat ik zelf ook ga beginnen aan deze challenge. :)

    Beantwoorden
  10. jennifer 21 april 2014

    Leuk artikel je inspireert me. Ik ga zelf ook eens planken proberen

    Beantwoorden
  11. Dionne 21 april 2014

    Zou ik ook eens moeten gaan doen..

    Beantwoorden
  12. Svenja 21 april 2014

    Ik heb het wel eens geprobeerd maar vind deze oefening heel zwaar!

    Beantwoorden
  13. Beau 21 april 2014

    Goed bezig Anne!

    Beantwoorden
  14. Manon 21 april 2014

    Goed dat je dit doet!

    Beantwoorden
  15. Desmain 21 april 2014

    Ik ga dit schema ook proberen! Lijkt me heel fijn! Merk jij al resultaat?

    Beantwoorden
  16. Marloes 21 april 2014

    Wauw knap hoor Anne. Op de 2 minuten al. Ik ben nu net begonnen met de planking en zit nu op 40sec. Echt zwaar nog! Ik vind het moeilijk om door te ademen haha! Maar ga gewoon de maand vol maken!

    Beantwoorden
  17. Sophie 21 april 2014

    Ik vergeet het altijd; thuis sporten. Dan heb ik een hele planning en tegen het einde denk ik ‘nee’, geen zin haha! Ik kan niet langer dan een minuut planken, ik hoop er ook eens 2 minuten van te maken!

    Beantwoorden
  18. Stephanie 21 april 2014

    Ik kan gewoon echt niet planken. Ik wilde de plank challenge van fitgirlcode volgens mij proberen, maar na 50/1min krijg ik echt onwijs trillende schouders en armen, ik voel niets in me buik haha. Ik weet niet wat ik fout doe, maar voorlopig hou ik het wel gewoon bij ‘normale’ crunches.

    Beantwoorden
  19. Mandy 21 april 2014

    Kan dat een plank van 5 min volhouden? Ik stort meestal in na een minuut of 2 haha. Misschien lukt het wel via dit schema.

    Beantwoorden
  20. Annemijn 21 april 2014

    Planken vind ik zo fijn! Je kunt er op vrij korte termijn al vooruitgang mee boeken en dat motiveert ontzettend. Alleen het beginnen is altijd wel een puntje voor mij, haha.

    Beantwoorden
  21. Hillene 21 april 2014

    Ik volgde de planking challenge van Fitgirlcode, maar na 1.30 ben ik een tijdje gestopt. Nu probeer ik weer bij 1 minuut te komen, en hopelijk hoger(: Leuke variatie tips, ga ik eens proberen!

    Beantwoorden
  22. Jhemyla 21 april 2014

    Ik sport ook heel veel thuis, ik doe aan hardlopen, touwtje springen en zumba!

    Beantwoorden
  23. Kimberley 21 april 2014

    Gaaf dat er al zoveel volgers zijn!

    Beantwoorden
  24. Kelly 21 april 2014

    Goed bezig! Ik heb deze challenge nu zelf twee keer voltooid en wil binnenkort zeker weer beginnen.

    Beantwoorden
  25. Iris 21 april 2014

    Oh men! Dat jij sowieso al 90 seconden volhoudt achter elkaar.. Dat haal ik nog niet haha :”)
    Ik moet gaan planken van de fysio. Ik zal vast gaan oefenen.
    Ik sportte eerst met de Nike Training Club app, maar die heb ik even weggelaten omdat ik te veel challenges aan het doen was, haha.

    Succes!

    Beantwoorden
  26. Aurelie 21 april 2014

    Ik ga ook eens beginnen aan de plank challenge, hopelijk houd ik het vol!

    Beantwoorden
  27. Ceetje 21 april 2014

    Wauw dat lijkt me echt zwaar! Leuk dat jullie elkaar daar zo bij motiveren :)

    Beantwoorden
  28. Melissa Charlotte 21 april 2014

    Deze ga ik ook doen! Ik ben helemaal niet zo van het thuis sporten maar dit vind ik wel leuk.

    Beantwoorden
  29. Dagmar 21 april 2014

    Zo fijn jullie heerlijke motivatie en inspiratie voor de oefeningen! Dankjewel voor het delen <3

    Beantwoorden
  30. Alexandra 21 april 2014

    Ik sport ook veel thuis, maar deze oefening doe ik niet zo vaak meer, omdat een litteken op mijn elleboog hierbij niet meewerkt :( Wat me trouwens opvalt, is dat het meisje op het plaatje het niet goed doet, je rug moet namelijk recht zijn en dat is hij nu niet bepaald… Wat je trouwens ook nog eens kan proberen: bijv. je linkerarm naar voren tijdens de oefening en ondertussen je rechterbeen optillen van de grond en recht naar achteren strekken, dat moest ik vroeger altijd doen, is zwaaaar! 😉

    Beantwoorden
  31. Justine 21 april 2014

    Oh yeah, planken! Dat doe ik ook minstens 2x per week. Wel in de sportschool. Ik doe dan 1x 30, 1x 40 en 1x 35 seconden. Als ik het langer volhoudt, doe ik het langer. Die variaties vind ik nog pittig, dus die sla ik even over hihi.

    Beantwoorden
  32. Jacqueline 22 april 2014

    Ik was al opzoek naar een schema, aangezien we dit in de sportschool ook wel eens doen en ik hier een beetje in faal zeg maar!

    Toch maar eens thuis aan de slag! Trouwens knap dat je dat vol gehouden hebt!

    Beantwoorden
  33. Petra 22 april 2014

    Tja, het planken, ik vind het een heftige training maar wel eentje waar je resultaat van merkt…niet echt een fijne oefening maar voor mij een noodzakelijk kwaad…

    groetjes Petra

    Beantwoorden
  34. Charlotte 22 april 2014

    Supergoed van je Anne! Keep working girl! 😀

    Beantwoorden
  35. Linda 22 april 2014

    Leuk om te lezen! Ik ga dit schema even opslaan, want ik kan nog wel wat buikspieren gebruiken 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *