Planken! – #feelgoodfitchallenge wk3

planken

Jeej, we groeien maar door! Inmiddels heeft onze groep meer dan 75 likers. Wat zijn we, Tedje, Yara en ik daar trots op! Deze week hebben we het over sporten. Ik behandel in mijn artikel het fenomeen thuis sporten. Want, ja, dat doe ik! Na een half jaar sponsor te zijn geweest van de sportschool ben ik nu vooral – naast het hardlopen – thuis aan de slag gegaan. Deze week behandel ik.. PLANKEN! Eén van mijn favorieten onderdelen.

Wat is planken?
Planken is een oefening die zich voornamelijk richt op de buikspieren. Ga zitten op je knieën. Zet je handen op schouderbreedte op de grond, strek je benen naar achteren en zet je tenen op heupbreedte, zodat je steunt in de push-uphouding. Span je buik zo goed mogelijk aan, zodat je boven- en onderlichaam een mooie rechte lijn vormen.

Schema

planken

Met dit schema werk jij dus in 30 seconden naar de 5 minuten planken toe. Super handig! Ik heb dit schema zelf ook gedaan en ik vond de stap van 90 naar 120 seconden heel erg groot. Voor de rest is het een heel fijn schema. Natuurlijk kun je het aantal seconden lichtelijk aanpassen op jouw eigen kunnen.

Variaties
Het planken kan je natuurlijk zwaarder voor jezelf maken. Ik kan me voorstellen dat wanneer je meer dan twee minuten aan het planken bent je je lichtelijk gaat ‘vervelen’. Daarom zijn er ook variaties mogelijk op de ‘gewone’ plank.

- Planking Jumping Jack
Begin in de positie zoals hierboven is uitgelegd. Spring met je voeten naar buiten alsof je een jumping jack maakt. Zet je voeten in een snelle beweging weer terug in de beginsituatie, herhaal dit gedurende de tijd van je schema.

- Rolling Plank
Begin weer in de beginpositie. Draai op je linkerarm, je ‘plankt’ nu op je zij. Houdt je lichaam gestrekt terwijl je leunt op de zijkant van je voet. Houdt dit enkele seconden vast. Draai weer terug naar de beginsituatie. Herhaal dit op je rechterarm, waar je nu ‘plankt’ op je andere zij, houd deze houding weer enkele seconden vast en weer terug naar de beginpositie.

- Lifting plank
Je begint natuurlijk weer in de beginpositie. Lift je linkerbeen, houd dit enkele seconden vast en houd je been gestrekt. Zet je been weer terug. Herhaal dit met je rechterbeen. Liften, strekken, vasthouden, neerzetten en weer herhalen met het linkerbeen.

Inmiddels ben ik met mijn schema bij ongeveer twee minuten planken. Keep going! Ik vind het heel erg leuk om te doen en ga de eerst volgende keren de variaties zelf toepassen. Wellicht zijn er nog veel meer variaties mogelijk!

Doe jij aan thuis sporten?

Categories: Sport | Tags: , , |

35 Comments

  • Laura | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Zelf moet ik ook echt eens wat gaan doen. Ik ben ooit eens aan een plank challenge begonnen, maar nooit afgemaakt. Dit moet ik gewoon gaan doen! :)


  • Beautydagboek | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Knap dat je dit doet! Mijn conditie is slecht, dus planken zal zwaar voor me worden ;)


  • Sara - Window On My Wardrobe | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Oh heel fijn artikel! Ik doe zelf een oefeningenreeks van 45 minuten, zowel kracht- als cardio-oefeningen. Ditvga ijbokking wel proberen, beetje afwisseling ;)

    X Sara


  • chucky1012 | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Jij bent heel sportief en goed bezig ;-)
    Ok…. dan ga ik maar nu meteen hiermee aan de slag!
    Moet nodig eens gaan sporten….

    Fijne paasdag Xoxo


  • Roos | 21 april 2014 | Beantwoorden

    ik ga er vandaag meteen mee beginnen! ik moet echt fit worden !

    http://theyellowcoat.blogspot.com
    http://instagram.com/rooskoks


  • Suzanne | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Ik doe deze challenge met de FITGIRLCODE op Instagram! Toch best pittig.


  • Frederique | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Ik ben echt geen sportief type en de enige planken die ik heb liggen bij mij in de kast ;) Ik weet dat ik meer zou moeten bewegen, maar het komt er gewoon niet van :)


  • Martina | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Ik vind hardlopen ook wel thuis sporten, dus ja ;)
    Een tijdje lang heb ik blogilates gedaan via YouTube, was ook heel leuk! Misschien ga ik deze challenge ook wel doen, leuk!!


  • Elke | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Je bent zo te lezen al goed bezig! You go girl! En ik denk dat ik zelf ook ga beginnen aan deze challenge. :)


  • jennifer | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Leuk artikel je inspireert me. Ik ga zelf ook eens planken proberen


  • Dionne | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Zou ik ook eens moeten gaan doen..


  • Svenja | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Ik heb het wel eens geprobeerd maar vind deze oefening heel zwaar!


  • Beau | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Goed bezig Anne!


  • Manon | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Goed dat je dit doet!


  • Desmain | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Ik ga dit schema ook proberen! Lijkt me heel fijn! Merk jij al resultaat?


  • Marloes | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Wauw knap hoor Anne. Op de 2 minuten al. Ik ben nu net begonnen met de planking en zit nu op 40sec. Echt zwaar nog! Ik vind het moeilijk om door te ademen haha! Maar ga gewoon de maand vol maken!


  • Sophie | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Ik vergeet het altijd; thuis sporten. Dan heb ik een hele planning en tegen het einde denk ik ‘nee’, geen zin haha! Ik kan niet langer dan een minuut planken, ik hoop er ook eens 2 minuten van te maken!


  • Stephanie | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Ik kan gewoon echt niet planken. Ik wilde de plank challenge van fitgirlcode volgens mij proberen, maar na 50/1min krijg ik echt onwijs trillende schouders en armen, ik voel niets in me buik haha. Ik weet niet wat ik fout doe, maar voorlopig hou ik het wel gewoon bij ‘normale’ crunches.


  • Mandy | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Kan dat een plank van 5 min volhouden? Ik stort meestal in na een minuut of 2 haha. Misschien lukt het wel via dit schema.


  • Annemijn | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Planken vind ik zo fijn! Je kunt er op vrij korte termijn al vooruitgang mee boeken en dat motiveert ontzettend. Alleen het beginnen is altijd wel een puntje voor mij, haha.


  • Hillene | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Ik volgde de planking challenge van Fitgirlcode, maar na 1.30 ben ik een tijdje gestopt. Nu probeer ik weer bij 1 minuut te komen, en hopelijk hoger(: Leuke variatie tips, ga ik eens proberen!


  • Jhemyla | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Ik sport ook heel veel thuis, ik doe aan hardlopen, touwtje springen en zumba!


  • Kimberley | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Gaaf dat er al zoveel volgers zijn!


  • Kelly | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Goed bezig! Ik heb deze challenge nu zelf twee keer voltooid en wil binnenkort zeker weer beginnen.


  • Iris | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Oh men! Dat jij sowieso al 90 seconden volhoudt achter elkaar.. Dat haal ik nog niet haha :”)
    Ik moet gaan planken van de fysio. Ik zal vast gaan oefenen.
    Ik sportte eerst met de Nike Training Club app, maar die heb ik even weggelaten omdat ik te veel challenges aan het doen was, haha.

    Succes!


  • Aurelie | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Ik ga ook eens beginnen aan de plank challenge, hopelijk houd ik het vol!


  • Ceetje | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Wauw dat lijkt me echt zwaar! Leuk dat jullie elkaar daar zo bij motiveren :)


  • Melissa Charlotte | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Deze ga ik ook doen! Ik ben helemaal niet zo van het thuis sporten maar dit vind ik wel leuk.


  • Dagmar | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Zo fijn jullie heerlijke motivatie en inspiratie voor de oefeningen! Dankjewel voor het delen <3


  • Alexandra | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Ik sport ook veel thuis, maar deze oefening doe ik niet zo vaak meer, omdat een litteken op mijn elleboog hierbij niet meewerkt :( Wat me trouwens opvalt, is dat het meisje op het plaatje het niet goed doet, je rug moet namelijk recht zijn en dat is hij nu niet bepaald… Wat je trouwens ook nog eens kan proberen: bijv. je linkerarm naar voren tijdens de oefening en ondertussen je rechterbeen optillen van de grond en recht naar achteren strekken, dat moest ik vroeger altijd doen, is zwaaaar! ;)


  • Justine | 21 april 2014 | Beantwoorden

    Oh yeah, planken! Dat doe ik ook minstens 2x per week. Wel in de sportschool. Ik doe dan 1x 30, 1x 40 en 1x 35 seconden. Als ik het langer volhoudt, doe ik het langer. Die variaties vind ik nog pittig, dus die sla ik even over hihi.


  • Jacqueline | 22 april 2014 | Beantwoorden

    Ik was al opzoek naar een schema, aangezien we dit in de sportschool ook wel eens doen en ik hier een beetje in faal zeg maar!

    Toch maar eens thuis aan de slag! Trouwens knap dat je dat vol gehouden hebt!


  • Petra | 22 april 2014 | Beantwoorden

    Tja, het planken, ik vind het een heftige training maar wel eentje waar je resultaat van merkt…niet echt een fijne oefening maar voor mij een noodzakelijk kwaad…

    groetjes Petra


  • Charlotte | 22 april 2014 | Beantwoorden

    Supergoed van je Anne! Keep working girl! :D


  • Linda | 22 april 2014 | Beantwoorden

    Leuk om te lezen! Ik ga dit schema even opslaan, want ik kan nog wel wat buikspieren gebruiken ;-)


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>